De nieuwe regels omtrent het verbeteren van de werkomstandigheden van pakketbezorgers zijn goedgekeurd in de commissie Overheidsbedrijven. Minister Petra De Sutter (Groen) bevestigt dat ingrijpen tegen sociale fraude een prijs heeft, die vermoedelijk doorgerekend zal worden aan de klant.
Betere werkuren en een hoger minimumloon
De bedoeling van de nieuwe regels is om de werkomstandigheden van pakketbezorgers te verbeteren. Momenteel wordt bij één op de drie controles in de sector een overtreding vastgesteld. Neem bijvoorbeeld de inval in 2021 bij Post NL, waar zwartwerk en illegale tewerkstelling aan het licht kwamen. Dit komt door de frequente samenwerking van deze bedrijven met onderaannemers en de intense concurrentie in de sector.
De nieuwe regels stellen dat pakketbezorgers maximaal negen uur per dag mogen rondrijden, tot maximaal tien uur op twee dagen per week vanaf juli 2026. Daarnaast zal de federale regering een minimumloon vaststellen, waarvan het exacte bedrag nog moet worden beslist.
Pakjes worden duurder voor consumenten
Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) heeft vorige week een economische analyse voorgelegd aan De Sutter. Daaruit blijkt dat de aangescherpte regels een mogelijke impact zullen hebben op de economie.
Volgens het BIPT kunnen de kosten voor pakketverzendingen door GLS, Post NL, DPD en Mondial Relay met zo’n 10,6 procent stijgen. De stijging komt door de noodzaak voor deze bedrijven om meer personeel aan te werven wanneer de maximale rijtijd vanaf 2026 van kracht gaat.
Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is, benadrukt het BIPT dat deze kosten mogelijk doorgerekend kunnen worden aan de consument.
Kleine webshops en grotere spelers
De wet heeft niet alleen invloed op bedrijven die hoofdzakelijk pakjes bezorgen, maar ook op webshops. Kleine webshops zullen naar verwachting meer moeten betalen als ze een pakje bezorgen bij de klant. Uiteraard zal de prijsstijging dan waarschijnlijk ook gewoon worden doorgerekend.
Grote bedrijven zoals Amazon en Bol.com hebben voldoende macht om te onderhandelen met bezorgbedrijven. Dat betekent dat zij weinig tot zelfs geen impact zullen ondervinden. Dit zou uiteindelijk nadelig kunnen zijn voor de e-commerce in België, vooral omdat het land al een achterstand heeft ten opzichte van andere Europese landen.
Grote bedrijven zoals Amazon en Bol.com hebben voldoende macht om te onderhandelen met bezorgbedrijven. Dat betekent dat zij weinig tot zelfs geen impact zullen ondervinden. De nieuwe regeling zou nadelig kunnen zijn voor de e-commerce in België, vooral omdat het land nu al een achterstand heeft ten opzichte van andere Europese landen.
Het wetsvoorstel zal nog een tweede keer worden besproken in de commissie Overheidsbedrijven en aan een definitieve stemming worden onderworpen in het parlement.