Druk op X om het venster te sluiten.

Vlaamse regering kiest voor drie tunnels op A12: werken van start in 2030

Plannen A12 in Antwerpen
Plannen A12 in Antwerpen
Plannen A12 in Antwerpen

De verkeerssituatie op de A12 tussen Wilrijk en Aartselaar ondergaat in de toekomst een ingrijpende verandering. De verkeerslichten zullen verdwijnen en plaatsmaken voor drie korte tunnels.

Op vrijdag heeft de Vlaamse regering haar steun uitgesproken voor een specifiek tracé dat deze veranderingen mogelijk maakt. Hierdoor zullen vijf potentieel gevaarlijke kruispunten plaatsmaken voor een grondige vernieuwing, met als doel de verkeerssituatie veiliger en efficiënter te maken. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters (Open Vld), benadrukt de noodzaak van deze aanpassingen.

Diepgaand onderzoek en opties

In 2020 kregen drie vooraanstaande studiebureaus (SBE, Antea Belgium en Transport & Mobility Leuven) de opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer om alternatieven te onderzoeken voor de risicovolle strook die jaarlijks verkeersslachtoffers veroorzaakt. De resultaten van dit samenwerkingsproject tonen niet alleen een breder begrip van lokale behoeften. Ze versterken ook het draagvlak voor de herinrichting, mede dankzij de actieve betrokkenheid van bewoners, experts en belanghebbenden.

Optimalisatie met focus op veiligheid

Na een zorgvuldige afweging, heeft de regering uiteindelijk gekozen voor een oplossing met drie korte tunnels als de meest effectieve keuze. Deze aanpak belooft niet alleen een vlotte doorstroming met een snelheid van 90 kilometer per uur, maar waarborgt ook de hoogste tunnelveiligheid.

Concrete implementatie

Concreet zal de A12 worden voorzien van drie korte tunnels onder de grootste kruispunten, namelijk ter hoogte van de Terbekehofdreef en Atomiumlaan, het kruispunt Cleydaellaan en Kontichsesteenweg, en het kruispunt Bist en Langlaarsteenweg. Bovengronds worden conflictvrije kruispunten aangelegd, met daarbij een aparte busbaan op de N177 en tweerichtingsfietspaden aan beide zijden van de rijweg.

(Lees verder na de afbeelding)

A12 krijgt drie korte tunnels.
Beeld: AWV

De volgende stappen omvatten de technische uitwerking van het projectontwerp en het doorlopen van de vergunningsprocedure. Volgens Wegen en Verkeer zullen de werken ten vroegste in 2030 beginnen. Minister Lydia Peeters bevestigt hiermee de toewijding aan het verbeteren van de verkeerssituatie en het vergroten van de veiligheid op de A12 tussen Wilrijk en Aartselaar.

Raadpleeg de website van het Agentschap Wegen en Verkeer voor gedetailleerde informatie over de studie, onderzoeksprocedure en verschillen tussen de drie alternatieven.

Cookiebeleid Algemene voorwaarden